Mindfulness & Fysiotherapie

Ontspanningtechnieken; pijn- en stressmanagement

Veel mensen hebben last van stress of spanningen en zijn zich er niet van bewust dat er technieken zijn om dit te verminderen. Bij fysiotherapie Rockanje worden er praktische oefeningen aangeboden gericht op het hanteerbaar houden van deze spanningen en ook bij het kunnen hanteren en eventueel verlichten van chronische pijn.
De technieken die aangeboden worden zijn zoveel mogelijk wetenschappelijk onderbouwd. Voorbeelden van technieken zijn : ademhalingstechnieken, mindfullness training, aan- en ontspanningsoefeningen en coaching op basis van NLP.

Mindfulness & fysiotherapie

Rust vinden in een hectische wereld

Iedereen heeft wel eens meegemaakt dat hij ‘s nachts wakker lag en tevergeefs zijn best deed het gepieker tot rust te brengen. De volgende dag slepen we ons dan als een dweil door de dag heen, en werken geradbraakt de taken en eisen af. Mindfulness helpt je de bronnen van rust en voldoening te hervinden die we allemaal hebben om met dit soort hectiek om te gaan.

Onderzoek van de laatste 30 jaar toont aan dat er een vorm van geluk en gemoedsrust trainbaar is, die zowel lichaam als geest doordringt. Dit bevordert een authentieke levenslust. Het blijkt mogelijk je stap voor stap te bevrijden uit negatieve emoties zoals angst, stress, somberheid en uitputting maar ook van pijn en chronische pijn. Je kunt leren beter om te gaan met de tegenspoed die je onvermijdelijk tegenkomt. De valkuil in het Westen is dat we zo hard ons best doen om geluk te vinden dat we de innerlijke rust die we zoeken juist om zeep helpen.

Volgens Jon Kabat-Zinn, één van de grondleggers van mindfulness, gaat het bij mindfulness om: de bereidheid en het vermogen, om volledig aanwezig te zijn in je leven, het te leven alsof het er echt toe doet, in het enige moment dat we hebben, namelijk dit moment. Dat je het waard bent om op deze manier in het leven te staan, en dat je het kunt.

Mindfulness is meer dan alleen maar een goed idee. Het is een manier van ‘zijn’ die persoonlijke betrokkenheid vraagt en oefening om de gunstige effecten ervan te ervaren.

De juiste attitude voor het oefenen van mindfulness bevat een combinatie van twee dimensies: (a) enerzijds een krachtige commitment, vasthoudendheid en discipline, en tegelijkertijd (b) het behouden van een soort speelsheid, lichtvoetigheid in het dagelijks leven die gevoed wordt door vriendelijkheid en compassie naar jezelf.

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de lijst van positieve effecten van mindfulness training tamelijk lang en divers is. Het raakt nagenoeg alle levensgebieden. Enkele voorbeelden zijn:

  • meer geluk en tevredenheid,
  • kleinere kans op somberheid en depressie, door gunstige veranderingen in de hersenen verdwijnen angst, stress, somberheid en irritatie makkelijker dan dat ze op komen zetten,
  • minder (chronische) pijn, reductie tot wel 50%
  • betere relaties,
  • beter geheugen,
  • meer creativiteit,
  • een groter reactievermogen,
  • minder chronische stress in het lichaam (positief effect op o.a. bloeddruk en herstel),
  • beter omgaan met pijn en ziekte,
  • versterkt het immuunsysteem,
  • minder afhankelijk van medicatie (o.a. pijnmedicatie en antidepressiva),

Bron: www.demindfulfysiotherapeut.nl

Neuro-linguïstisch programmeren (NLP)

Neuro-linguïstisch programmeren (NLP) is een krachtige begeleidingsvorm die maakt dat NLP populair is bij een grote groep coaches en hulpverleners, die weliswaar geen psycholoog zijn, maar wel psychologie willen toepassen binnen hun behandeling. Ook fysiotherapeuten passen NLP met succes toe bij het motiveren en veranderen van hun patiënten. Het is verbazend effectief. NLP is een cognitief-gedragsmatige benadering.

NLP wordt binnen een fysiotherapeutische behandeling ingezet bij patiënten met gezondheidsproblemen, bijvoorbeeld stressgerelateerde problematiek, (chronische) pijn, vermoeidheid, benauwdheid, en verwerking van blijvende functiebeperkingen.

Waar andere technieken aangrijpen op een meer lichamelijke insteek, richt  NLP zich vooral op de cognitieve ingang via het onderzoeken en beïnvloeden van taalpatronen, denkstijlen, en visuele- of auditieve imaginatie.

In feite leer je met NLP jezelf te ontwikkelen in en met effectieve communicatie: naar anderen, èn met jezelf, vanuit jezelf.

Je kunt leren bewuster richting te geven aan de mogelijkheden en gebeurtenissen van je leven, Je kunt je eigen invloed vergroten op je eigen leven. Ook kun je jouw invloed naar anderen toe vergroten. Op deze manier kun je jouw doelen naar aanleiding van vragen en/of problemen leren makkelijker te bereiken.

Afspraak maken
Wij verzoeken u bij ieder bezoek uw afspraken-kaartje mee te nemen. 

Bel 0181 404 195

Komt u voor het eerst?
Dan verzoeken wij u op uw eerste afspraak uw verzekeringspasje en uw identiteisbewijs mee te nemen zodat wij de juiste gegevens kunnen invoeren en de intake vlot kunnen laten verlopen. Verandert u van verzekeraar, laat het ons direct weten. Heeft u reeds een afspraak, dan hoeft u zich niet te melden maar kunt u plaatsnemen in de wachtruimte.

U kunt ook online een afspraak maken.